Remmen

Uw remmen zijn van wezenlijk belang voor de veiligheid van u en uw medeweggebruiker. Laat daarom regelmatig uw remmen en remvloeistof controleren

Remsystemen

De ontwikkeling van remsystemen is altijd een speerpunt bij Bosch. Bosch biedt de autofabrikanten een compleet remmenprogramma, van losse componenten tot complete remsystemen bestaande uit mechanische, hydraulische en elektronische deelsystemen.

U kunt er vanuit gaan dat de remmen van uw auto voor een groot gedeelte uit Bosch-onderdelen bestaat.

remschijf vooraanremblokken

Remvloeistof

Elke remvloeistof is namelijk hygroscopisch, hetgeen betekent dat het product graag vocht opneemt, wat weer tot gevolg heeft dat het kookpunt van de remvloeistof lager wordt en het gevaar dreigt dat het kookpunt zo laag wordt dat de vloeistof gaat koken en dampbellen vormt (vapour lock) waardoor de remmen niet meer werken. Regelmatige controle is daarom noodzakelijk.

Water in Remvloeistof:

Na een jaar kan wel 3% water in de remvloeistof aanwezig zijn wat betekent een verlaging van ongeveer 95 graden Celsius. Dat is ook de reden dat autofabrikanten adviseren de remvloeistof minstens eens per twee jaar te vernieuwen. De toevoegingen aan de remvloeistof trachten de oxidatie en corrosie tot een minimum te beperken. De DOT specificatie eist dat de natuurlijke kleur blijft en deze kleur is blank tot strogeel. Voor een optimale werking van het hydraulische remsysteem en bescherming van het metaal kunnen de metalen- en rubber onderdelen van nieuwe of gereviseerde remsystemen voor de montage worden ingesmeerd met rempasta. Het gaat hier om een zink-oxydevet met een goed smerende en anticorrosieve werking. Natuur- en synthetische rubbers blijven hierdoor onaangetast.
De betrouwbaarheid van een remsysteem kan onherroepelijk verloren gaan wanneer de Synthetische remvloeistof met minerale olie in contact komt.
Zelfs een uiterst kleine verontreiniging door minerale olie is genoeg om de rubberen onderdelen van het systeem ernstig te beschadigen.

Wanneer je de remvloeistof op tijd ververst en dat geldt eigenlijk voor alle soorten remvloeistof, verdwijnen ook de meeste nadelen zoals veroudering en de kans op water in het remsysteem. Welke remvloeistof zal ik kiezen wordt dan een stuk eenvoudiger. De klasse met een hoger nummer voldoet gewoonlijk aan hogere eisen, maar de viscositeit van DOT 3 is beter dan die van DOT 4. Mengen van diverse soorten is meestal (in noodgevallen) mogelijk met uitzondering van de silicone remvloeistof. Het is beter een soort te kiezen en hierbij te blijven. Wanneer toch voor een nieuwer soort wordt gekozen is het aan te bevelen het remsysteem door te spoelen met alcohol of spiritus. Let bij de aanschaf van remvloeistof altijd op de specificaties en vooral ook bij het bijvullen of deze compatibel is met het huidige systeem.
Mors geen silicone remvloeistof op lakdelen want overspuiten zal dan bijna onmogelijk zijn

Tip:
Wanneer de auto lange tijd stilstaat, bijvoorbeeld stalling in de wintermaanden, trap dan eens om de twee of drie weken op het rempedaal. Het systeem komt dan weer onder druk te staan en voorkomt het vast zitten van de remcups. Hierdoor wordt dat gedeelte wat dan buiten de remcup zit weer van nieuwe remvloeistof voorzien.

 
Compleet programma

Door een compleet programma te kunnen bieden draagt Bosch er zorg voor dat alle onderdelen van een remsysteem perfect op elkaar afgestemd zijn.

Is uw auto toe aan nieuwe remschijven of een ander onderdeel van het remsysteem? Met de onderdelen van Bosch kunt u weer veilig op weg! Bij elke onderhoudsbeurt controleren we uw remmen en de remvloeistof.

Mocht u niet zeker zijn of uw remmen wel 100% in orde zijn, kom dan gerust eens langs bij ons.